Sunday, November 15, 2009

La Goudale en ale från Frankrike

La Goudale från Les Brasseurs de Gayant

En öl framför kaminen gör gott för själen, just denna öl kanske inte är den bästa jag smakat med den får duga. Ölet heter La Goudale  (nr 1603) och är en fransk ale, lite alkoholstark med sina 7,2 % men det reflekterar man nästan inte över längre, nästan alla öl som jag provat senaste tiden ligger högt i alkoholprocent. Det är ett ganska vackert öl som visar upp sig i glaset, fin skumkrona och härlig bärnstensfärg. Jag tycker det doftar malt vid första sniffen men sedan kommer det lite frukt och jästa toner. Smaken ger mer av det jästa tillsammans med aprikos och bröd. Hyggligt öl som kanske inte slår sig in på min topplista men visst vem vet köper det kanske igen. (65)

2 comments:

  1. Intressant! Har inte druckit så mycket fransk öl, än mindre fransk ale... Måste testa, finns den i normala sortimentet på systemet eller är det en beställningsvara? Gillar din blogg, förresten!

    ReplyDelete
  2. Tack, alltid kul att höra. Jag tror att La Goudale(nr 1603) finns i det ordinarie sortimentet på systembolaget. Titta gärna in igen :)

    ReplyDelete