Friday, November 13, 2009

Surdegsbröd med siktat dinkelmjöl

Surdegsbröd med siktat dinkelmjöl
Vad hände med bröden de nästan exploderade i ugnen, vilken kraft! Okej, från början. Jag följde ett recept från Martin Johansson där han bakar med dinkelmjöl, något som jag faktiskt inte har testat tidigare. Det beror nog mest på att jag inte har hittat något bröd som verkar intressant nog för att provbaka. Detta är garanterat värt att testa om ni inte redan har gjort det förstås, för nu snackar vi gott skit!
Jag följde receptet till den punkt då det skulle jäsa, jag ställde in det i kylen för jäsning och där fick det stå i ca 16 timmar innan jag tog ut det. Ugnen slog jag på samtidigt som jag tog ut degen, och lagom när ugnen var varm så var det bara baka ut bröden och göra två limpor. De såg inte mycket ut för världen till en början men väl inne i ugnen så exploderade de nästan, visst var det kraft i degen det kände jag men detta var helt sjukt. Ni bara måste testa detta, helt fantastiskt bröd, vilken smak! Vad har vi lärt oss? Köp inte bröd, baka själv!

2 comments: