Sunday, December 6, 2009

Pommard Rugiens Premier Cru 2007

Pommard Rugiens Premier Cru 2007 från Fernand & Laurent Pillot

Ni tänker säkert på samma sak som jag, varför har jag inte skrivit på ett tag? Jo, det finns 100 anledningar men den mest sanna är att jag helt enkelt inte hunnit. Det kommer alltså bli en drös med inlägg framöver så att jag hinner ikapp med allt gott jag lyckats trycka i mig. Detta är dock vad som hände igår, grannen sa att han bjuder på vin från hans vinfack i källaren och det blev inte mindre än ett stycke Pommard Rugiens Premier Cru 2007 (nr 94028) från Fernand & Laurent Pillot. Till detta skulle jag nog vilja mecka ihop en boeuf bourguignon, men jag hinner inte så det får bli entrecôte och hemgjorda pommes, givetvis en bra bearnaisesås.
Vinet öppnar vi en stund innan maten och låter det vakna till i glasen, det märktes att det behövde lite tid för att blomma ut ordentligt. Doften är precis så typisk som jag förväntar mig av ett druvtypiskt vin från Bourgogne, kryddig, korv, trä och lite tjära. Det märks att det är ett vin med bra kvalitet, dofterna kommer och går, mycket angenämt. I munnen uppträder vinet elegant men med lite kärvhet, smaker som rödavinbär, mineral och kryddor finns med även om jag kan tycka att eftersmaken var lite väl avhuggen. Jag tror nog att de övriga flaskorna bör ligga minst 3 år till innan man provar dem nästa gång, det blir dock inte lätt för det var mycket gott. (92)

1 comment: