Tuesday, December 22, 2009

Nu är det slut för i år!


I söndags gjorde jag mitt sista julbord för denna gång, och är lika trött som vanligt på all julmat lagom när man själv skall sätta sig i lugn och ro för att inta detta måste. Ni kanske har tyckt att jag varit lite anonym den senaste tiden? Detta beror till stor del på att jag har jobbat som en galning de senaste veckorna och bara klarat med de mänskliga behoven som att äta, sova och...
Men de senaste dagarna har jag fixat pepparkakor, saffranstryfflar och lite annat smått och gott som jag tänkt att avnjuta under den ledighet som nalkas. Ett litet besök på systemet har det blivit, och där inhandlade jag några trevliga julöl, och vinnaren blev...
Mysinge Midvinterbryggd(85P). I den här mörka alen var det vörtbröd, glögg, citrus och knäck. Mycket god och rekomnderas starkt att inhandlas medans den finns kvar i lager, och bör avnjutas sval till en skinkmacka på vört med stark senap.
Tänkte även dela med mig av ett trevligt julrecept som är mycket enkelt att svänga ihop på 5min...

Rocky Road
300g hackad choklad
2dl grädde
1dl socker, honung eller sirap
1dl mini- mars mallows
1dl russin
2dl av mandel, pistage, eller hasselnötter

Arbetsgång:
Koka upp grädde med det söta
Häll koket över chokladen och rör om, låt stå 3 min.
Mixa smeten med en stavmixer till slät ganache
Häll upp i en form i ett ca 3cm tjockt lager
Strö över mars- mallow, russin och mandel
Låt stelna i kyl, och skär upp i kuber
Servera dessa godisar med ett glas Port eller Madeira


Lycka till och GOD JUL

No comments:

Post a Comment