Thursday, December 17, 2009

André Clouet Millesime 1995

André Clouet Millesime 1995 
Vi hade lite gäster över för några veckor sedan och då passade jag på att bjuda på en av våra flaskor André Clouet Millesime 1995. Det var trevligt att smaka en flaska där årgången i champagne var riktigt bra, Champagne hade ju några svåra år innan så man kan förstå att vinmakarna var nöjda med 95:an.
När jag öppnade flaskan så kunde jag inte låta bli att hälla upp lite för att kolla om det hade en ren doft, det hade den kan man säga, ren doft av tryffel. Det var helt stört vad det doftade, riktigt kul. Utöver tryffel så tycker jag att det fanns lite smör, rosor och äpple. Jag personligen tycker den är lite over the top om inte det så är den redo att drickas nu (vilket inte är så dumt). Smaken är fyllig och mysigt krämig, det finns plommon, äpple och vid lite tid i glaset blir det röda äpplen i kvadrat. Jag gillar stilen som denna lagrade champagne levererar även om den kanske har utvecklas lite väl snabbt med tanke på årgången. Det som jag tycker är synd är att tryffeldoften försvinner efter lite tid i glaset men annars så är det en champagne som är dags att korka upp, dofter och smaker är redo.(88)

No comments:

Post a Comment