Saturday, June 7, 2008

Kall råraka?

Vi anländer till Scandic infra kl 18.00, ett ganska trevligt hotell.
Det ska bli skönt och få vila innan avresa imorgon.
Vi börjar med att dela på en flaska Launois Blanc de Blancs Brut Cuvée Reservée (nr 7450). En champagne som har en ganska speciell karaktär med doft och smak av något blommigt slag. Jag kan inte beskriva exakt vad det är men hyasint kanske är något som vissa skulle säga. Betyg 83

Nu är det dags för att prova hotell resturangen och det brukar vara helt ok.
Vi beställer in en rätt som jag brukar bjuda på hemma när det är läge, Råraka med löjrom, rödlök och crème fraîche. Till det drack vi ett mouserande vin från sydafrika Graham Beck Chardonnay Pinot Noir Brut (nr 7507). Jag kan inte utrycka hur besviken jag blir när kocken serverar skiten kallt! Tydligen ska rårakan serveras kall? ICKE! Betyg ...
Min kära ville också ha löjrom till förrätt men är dock mjölkallergisk vilket ställde till problem. Crème fraîche, tänker ni? Nej det var att man steker rårakan i smör! Det går tydligen inte att steka i olja. Jag saknar ord!

När väl varmrätten kom till bordet så var jag hungrig som en tok. Jag hade beställt en Pepparbiff serverad på en gjutjärnspanna, det var dock riktigt gott.
Vi väljer ett ekologisktvin från USA till varmrätten. Jag väljer gärna kravmärkta produkter generellt när jag lagar mat eller köper in råvaror. Vinet är ett Bonterra Cabernet Sauvignon (nr 6710) som innehåller en blandning av druvor (Cabernet sauvignon 85%, syrah 10%, merlot 3%, zinfandel 2%). Doften är ren med toner av ceder och svartavinbär. Smaken har drag av vanilj. Betyg 83

Det enda som glädjer mig är att man har en viss rabatt. Jag känner att Arlanda kommer ge mig en bättre upplevelse i morgon lunch.

1 comment:

  1. Surt. Bara att hoppas att grekerna levererar nu! Ha det skönt!

    ReplyDelete