Sunday, June 1, 2008

Skandal!

Tog en tripp till den lokala fiskhandlaren (ica) som suger när det gäller fisk.
Det går inte att få tag på färska pilgrimsmusslor eller frysta för den delen vilket är skandal.
Vad är det som gör att ica inte är bättre? Personalen?
Min tanke var att göra ett spett på pilgrimsmussla och lax men eftersom det ena var slut så fick det bli marulk och lax. Det visade sig vara en höjdare.

Lax- och marulkspett med jordgubbssky

Laxfilé
Marulk
2 dl kalvsky
200g jordgubbar
2 msk citronsaft
1 dl socker
s&p
träspett

metod
Dela upp fisken i bitar, se till att rensa bort alla hinnor på marulken.
Trä spetten med en bit av varje.
Koka ner kalvsky, jordgubbar, citronsaft och socker till hälften.
Pressa genom en sil och smaka av med s&p.
Stek spetten i olivolja (1 minut på varje sida).

Till detta kan man inte dricka annat än champagne.
Vi drack André Clouet Millésimé 1998 (nr 97438) vilket
var en trevlig upplevelse. Det var första gången jag smakade på den här
sorten och det gav mig inte några glädjerop men helt klart godkänd.
Doften hade inslag av röda äpplen, bröd och något annat som jag inte lyckades få fram.
Smaken var torr och ganska ung. Det fanns inslag av bröd och äpple även här. Betyg 79.

Jag ångrar att jag inte plockade upp en rosé champagne istället. Tror att en flaska
Gosset Grand Rosé Brut (nr 7405) hade varit efterblivet gott!

1 comment:

  1. Hej,

    När det gäller fisk, skaldjur och övriga delikateser från havet så måste jag rekomendera Fiskekyrkan i Göteborg.

    ReplyDelete