Friday, June 13, 2008

Grekland calling!

Kalimera!

Ja nu har vi tillbringat nastan en vecka pa Kreta. Jag ar bade fortjust och nastan hatisk. Vadret och tempot ar precis det man vill ha pa en semester. Havet var en riktig hojdare, man borde flytta narmare helt enkelt. Nu till det som man kan bli nagot stord pa, MATEN!
Jag personligen tycker att den grekiska matkonsten ar under all kritik, okryddad och onyanserad. Den ar beslaktad med brittisk matkultur som inte direkt ar en kulinarisk upplevelse. Jag har testat olika matratter varje dag for att forsoka hitta nagot som inte smakar rakstrecka efter en minut, jag har inte lyckats!

Deras vin som alla dricker glatt ar ta me fan det samsta man kan dricka, ett exempel pa ackligt vin ar Yiamas (skal pa svenska). Bara namnet ar ett skamt, att man kan dopa ett vin till skal ar for mig en gata.

Jag far inte glomma att sla ett slag for Greklands stolthet Mythos Lager (nr 1396) . Smak har en ton av beska och ar annars valdigt lattdrucken. Betyg 80

Nu tanker jag luta mig tillbaka med ett glas Laphroaig 10 Years (nr 571) som jag inhandlade pa taxfree pa utresan. Den ar precis sa tuff som man vill att en skotsk maltwhisky ska vara. Doft och smak har en stark ton av fat och tjara. Betyg 89

1 comment:

  1. Det är verkligen underligt att de inte lyckas odla vin där nere. Italienarna fixar det på samma breddgrader med mycket lyckat resultat.

    Gällande maten så håller jag i stort sett med men det finns ljuspunkter. Speciellt om man gillar Grekisk Sallad. Deras tomater är otroligt mycket godare än de vi har på ICA och oliverna och fetaosten går inte av för hackor de heller.

    Ibland lyckas de även med att grilla en köttbit.

    Jag tycker du skall ta och prova Metaxa nu när du ändå är på plats.

    ReplyDelete