Friday, June 6, 2008

Semestern kan inte börja bättre!

Ikväll laddar vi upp för en resa till Kreta och det ska bli stört skönt.
Jag kunde inte låta bli att provlaga ett recept på ankleverganache. Jag serverade samma sauternesvin som jag gjorde gelé av.
Ett vin som jag tycker är riktigt trevligt, Château Grillon (nr 4115). Doft av honung och aprikos och en smak som har toner av mandelmassa och aprikos. Betyg 80

Ankleverganache med persika och sauternesgelé

30g färsk anklever
1 msk smör (milda mjölkfritt går bra)
2 gelatinblad
2 msk grädde (Oatly havregrädde funkar)
1 msk konjak
1 msk vitt portvin
s&p
1 gelatinblad
1 mogen persika
2,5 msk sauternes

Metod

Hacka anklevern och smöret. Blötlägg gelatin. koka upp grädde, konjak, portvin och salt o peppar. Slå uppkoket över anklevern och smöret. Mixa till slät konsistens. Gjut i glas och ställ i kyl. Tärna persikan och lägg i det uppvärmda sauternesvinet. Gjut det över den stelande anklevern och ställ in i kyl.

Jag hoppas att jag kan blogga lite från Kreta eftersom grekerna är så kvalitetsmedvetna och maten så fantastisk :-)

No comments:

Post a Comment