Wednesday, June 18, 2008

Anklever är stört gott!

Lax och pilgrimsmussla med jordgubbssky
Igår hade vi middag med teamet på jobbet. Vi tänkte först äta på a-mano i Örebro men de var tyvärr fullbokade. Lite synd eftersom det var längesedan jag var där. Det fick bli hemma hos mig istället. Det var bara ge sig ut på stan och inhandla grejer för 3 rätter inkl. dryck.

Till förrätt körde jag en beprövad rätt på lax och pilgrimsmusslor med jordgubbssky. Det var mycket omtyckt. (rätten finns beskriven i tidigare inlägg)


Medans jag förberedde varmrätten tänkte jag skoja till det lite med en mellanrätt, crème brûlé på anklever (kan man leva på bara anklever?). Till det serverade vi ett av mina absoluta favoritviner Moulin Touchais (nr 4196). Ett vin som verkligen sticker ut med sin balanserade druvtypiska doft. Doften blandas mellan honung och apelsinskal. Smaken är söt men väl balanserad med toner av aprikos. Betyg 93


Varmrätten fick bli lågtempererat ankbröst med jordärtskockspuré serverat med haricots verts och skysås. Jag valde ett vin som kanske inte direkt passar till ankbröst men eftersom skyn hade lite drag isig så fick det bli Villa Antinori (nr 2300). Detta vin har jag druckit hur många gånger som helst, ett bra standardvin. Det har en ren doft av mörka körsbär, ceder samt en smak som har en kryddighet och även här inslag av ceder. Det är inte så ungt i smaken utan har en lite utvecklad karaktär. Betyg 85


Eftersom en del i teamet är som tokiga i choklad så fick det bli en enkel chokladfondant på Lindt madagascar 70%.


Recept Till fyra fondanter behöver du:
100 g osaltat smör
½ dl socker
2 ägg
2 äggulor
100 g smält mörk choklad (exempel Lindhs madagaskar 70%)
½ dl vetemjöl

Metod

Vispa ihop smör och socker så att det blir vitt och fluffigt. Därefter tillsätter man de hela äggen, ett i taget. Vispa lite mellan varje ägg. Tillsätt sedan äggulorna och vispa lite till mellan varje. Till sist tillsätter man den smälta chokladen och mjölet medan man vispar långsamt. Konsistensen på den färdiga smeten ska vara som vispad grädde. Fördela smeten i fyra smorda portionsformar. Om man vill förbereda kan man förvara formarna i kylen tills det är dags för gräddning.
Fondanterna gräddas i mitten av ugnen på 200° i ca 5-10 minuter (i min ugn tar det snarare 10 än 5, testa med provsticka). De är färdiga när de precis har stelnat i kanten och fortfarande är härligt rinniga inuti.


Även här hade vi ett vin som passar efterblivet bra till chokladdesserter. Castaño Dulce Monastrell (nr 8412) ett rött sött vin från Spanien. Dofter av peppar, choklad och mörkabär bidrar till att den utvecklade smaken av choklad och torkade plommon giftersig med efterrätten. Betyg 86


Det verkade som att kvällen var lyckad och resultatet blev ganska mycket disk. ;-)

No comments:

Post a Comment