Sunday, March 22, 2009

En kväll att minnas

DSC_0299

Det är helt otroligt att ett vin kan var helt utdömt tidigt på dagen och sedan 7 timmar senare vara ett av de godaste man druckit.
Vid första intrycket var det ett ganska smaklöst vin med toner av russin och en syra som var klart märkbar. Det var tydligt att det behövde sina timmar i luften. Det hade toner av örter och körsbär till en början och sedan var det animaliska toner som tog över. Jag slogs nog mest över hur det skiftade i karaktär under hela middagen. La Chapelle –96, Betyg 94.

DSC_0324
Vinet fick verkligen blomma ut till maten som även den höll hög klass, Timjan-och rosmarinstekt ren med friterad svartrot, confiterad smålök, selleripuré och svartvinbärssky.
Renen var det godaste jag ätit på väldigt länge och svartavinbärsskyn gav rätten en behövlig syra. Renen lågtempades i 85 grader till en innertemperatur på 55 grader, man ska inte vara rädd för lite rött :).

DSC_0302

Jag viste att varmrätten skulle bli en höjdare men jag var inte helt hundra på matchningen av vin och förrätt. Vinet som jag längtat efter att få prova igen, ända sedan första gången jag smakade det på plats hos Josmeyer i Alsace. Josmeyer Gewurtztraminer Grand Cru Hengst –95 var precis så magiskt som jag mindes det, ett vin som doftar gudomligt och smakar magiskt. Det är just den typen av vin som man alltid vill dricka, att det sedan passade till förrätten gjorde inte saken sämre. Betyg 92

DSC_0306

Halstrad pilgrimsmussla med ankleversmör, potatispuré, brynt karl-johan och hummersky. Inte bara äckligt kan jag lova! Det liksom var en rätt som jag garanterat kan rekommendera som en förrätt, eftersom det var första gången jag lagade detta så finns det lite finlir att fixa men smakerna passade kanon. Det var nog tur att det fick bli karl-johan svamp till rätten eftersom den fungerade lite som en brygga till vinet.
Jag slogs av att den champagne som vi drack innan maten verkligen klarade av förrätten, Charles du Roy Premier Cru. En champagne som vi genast föll för när vi provade den, den är väldigt kraftig och passar uppenbarligen bra till mat. Betyg 87

För att sammanfatta kvällen så kan jag inte önska mig mer, bra viner, lyckad mat och goda vänner på besök. Jag ser framemot fler av dessa kvällar. Lutar åt att jag kan infria mitt nyårslöfte, Mitt nyårslöfte är att dricka och äta ännu godare än 2008”.

2 comments: