Wednesday, March 18, 2009

Veckans inköp

Ett vin som inte behöver övertyga mig om att det får bära Grand Cru (det finns idag 51 vingårdar i Alsace vars viner får säljas under beteckningen Grand Cru) det är Josmeyer Gewurtztraminer Grand Cru Hengst Verdanges Tardives 2001 (nr 97515). Ett vin som jag har stora förhoppningar på och det skall bli ett sant nöje att få prova till lite anklever. I somras när vi var i Alsace så besökte vi Josmeyer och köpte på oss ett par kartonger av deras fantastiska viner. Det är något speciellt med viner som skapas av sent skördade druvor (Verdanges Tardives), de tilltalar mig på något speciellt sätt. Det kanske är att man generellt tycker socker är bland det bästa och att man igentligen bara vill sitta i soffan med en nyöppnad kall coca-cola. Tänk att få hettsdricka en burk (måste vara en burk!) tills kolsyran pressar fram tårar ur ögonen. Kärlek? Gott? Beroende? Välj själv!

Jag tycker att ni ska springa iväg och inhandla en flaska och servera till en anklevertoast tillsammans med lite goda vänner, det är ni värda.

3 comments:

  1. Är så usel på vita viner, ja röda också för den delen, men vita har jag ju knappt aldrig provat. En gång bjöd en vän på en gewurtztraminer och jag tyckte det var så sjukt gott. Tror det var nåt i 90-100 kronors klassen. Har du nån koll på vad man kan starta med där för att öva upp lökarna? Aldrig för sen att börja.

    ReplyDelete
  2. Ja, det är svårt och hitta vita viner som är bra, de måste liksom vara mer än ok för att bli godkända. Men systemet har ett 20 tal viner runt 100 kr och där finns det kanske några som kan vara kul o testa. Här kommer en,
    5244 Gustave Lorentz Gewurztraminer Réserve, testa till en bra vitmögelost.

    Jag gillar trimbach som producent så kommer du över en sådan flaska så kan jag varmt rekomendera den.

    ReplyDelete
  3. Tackar för tipset, ska testa den!

    ReplyDelete