Tuesday, January 6, 2009

Nyår!



Ja, då var det dags igen, nyår. Jag kan tycka att nyår är trevligt eftersom man umgås med folk man tycker om men fan mer onödigt firande får man leta efter. Detta år var det lite extra att tänka på vid själva skapandet av menyn, vi har en glutenallergiker, en gravid samt två mjölkprotein allergiker. Jag fick för mig att jag skulle göra en liten amuse-bouche som skulle serveras till champagnen när alla var på plats. Det fick bli lax som jag gravade och sedan rökte 5 minuter i abu-röken ( nä den gravida fick vara utan ), ovan på dessa kuber gjorde jag en äppelsallad. Det passade sjukt bra och smakade riktigt gott.
All mat som skulle serveras under kvällen hade vi redan förberett så det var bara att svepa ihop det innan varje rätt. Okej bara och bara, det var fan lite meck!
Förrätten var hummer i en smöremulsion som serverades med bondbönor och en ordentligt reducerad fond på hummerskal. Till detta serverades självklart champagne, André Clouet Grande Réserve (nr 7686). Den kanske inte passade 100 % till rätten men 80 % i alla fall. Varmrätten fick bli helstekt kalvhare med en sky som blankades med ankleversmör, en puré på potatis smaksattes med tryffel.
Till detta hade vi ordnat en blindprovning av 4 olika rödviner. Tanken var att vi skulle lista ut vilket vin som man själv hade inköpt och sedan plocka vilket land. Det är faktiskt ganska svårt när det blir en helblind provning, som tur var plockade jag ut den flaska jag hade köpt i alla fall. Efterrätten var nog den rätt som jag är mest nöjd med, det kan bero på vinet som serverades. Moulin Touchais (nr 4196) är bland de viner som jag rankar högst. Det är liksom perfekt balanserat i smaken. De druvtypiska dofterna av honung och mandelmassa är fantastiskt. Betyg 95 (som årgången).
En variation på exotiska frukter serverades ( se bild, bra kamera i Iphone? ICKE! ). Från vänster en ananassallad med lite stänk av svartpeppar. Nästa är en mangosorbet och sedan en crème brûlée på kokosmjölk smaksatt med tonkaböna. Sista smaken fick bli en gelé på blodapelsin. Det var smaker som passade kanon till vinet. (alla recept fixas på förfrågan)
Mitt nyårslöfte är att dricka och äta ännu godare än 2008, vet inte om jag kommer lyckas men jag kommer fan försöka!

No comments:

Post a Comment