Tuesday, March 3, 2009

Vad ska jag ha i min vinkyl?

För ett tag sedan fick jag en fråga som jag har legat sömnlös över, Vad ska jag ha i min vinkyl?
Ja du, vin kanske? Nu var det inte riktigt det svaret som var rätt utan mer en liten lista på roliga viner som man kan ta fram utan att känna sig ruinerad. Det är alltså viner som ska konsumeras, inte lagras i 30 år framöver. Jag tror nog att de flesta viner kommer vara uppkorkade innan man vet ordet av, men det gör ju inget om jag blir bjuden.

Jag har funderat länge på vad jag skulle köpa om det ska bli en bra blandning av viner? vilka typer och vad får det kosta?
Eftersom det gärna får vara viner som går att dricka till mat och även passa när man bara vill ta sig ett glas, eftersom det bara är  tisdag i veckan en gång.
Det finns egentligen bara en regel i detta och det är att det måste finnas champagne i en vinkyl med någorlunda klass (eller mousserande om man nöjer sig med andrasorteringen). Det jobbiga med champagne är att det skulle förmodligen äta upp hela den budget som jag hade för att fylla vinkylen med. Ett enkelt sätt att lösa detta är att man helt enkelt bara bjuder hem folk som köper champagne i “gå bort present”.  För den vilsne så kommer här några bra förslag

Gosset Grand Rosé Brut (nr 7405)
Ett måste hos varje normalt fungerande individ.

De Saint Gall Premier Cru Blanc de Blancs (nr 7520)
Vad skulle man annars dricka till champagne frukosten?

Gosset Grand Réserve (nr 97375)
För den som inte vill vara som alla andra och köpa Pol Roger.

Pol Roger Brut Réserve (nr 7549)
Ett bra val om man inte vill sticka ut.

Palmer Millésime Brut (nr 7867)
Vet inte om jag vill lägga över 300 kr på en present.

Det är onekligen enklare att hitta röda viner än vita som man tycker passar till fler tillfällen. Vita viner tycker jag personligen bör komma upp lite i kvalitet för att det ska vara värt att köpa. Nedan är några exempel som jag har själv införskaffat, det är viner som man kan dricka som de är eller till passande maträtter.

Det är mestadels Österrike bland dessa och det beror på att jag är  lite insnöad just för tillfället. Det kommer ni också bli om ni köper dessa, jag lovar (eller du kanske vill vara kvar i de feta chipsade Chardonnay viner från varma länder?).

Domäne Wachau Riesling Smaragd Terrassen 2007 (nr 74905)
Beställningssortimentet

Domäne Wachau Grüner Veltliner Smaragd Terrassen 2007 (nr 75065)
Beställningssortimentet

Domäne Wachau Riesling Smaragd Singerriedel 2007 (nr 75063)
Beställningssortimentet

Georg Breuer Riesling Sauvage (nr 5899)
Till den grillade fisken i sommar?

Ca' Rugate Monte Alto 2006 (nr 88263)
Till en ravioli med karl-johan sky?

Léon Beyer Gewurztraminer 2005 (nr 86380)

Det kanske stör er att jag inte har med klassiker från Cypern men ärligt! Kan man inte hellre dricka vatten än dåliga vita viner?

Det är ändå de röda som jag har funderat mest på, det finns liksom för mycket bra viner för att det ska bli enkelt att plocka ut. Jag tvekar inte att bli lite enformig med Italien och Frankrike. Visst några viner från nya världen skulle man kunna köpa, men jag gör tyvärr inte det. Jag ska nog fundera lite på att testa lite framöver.
Dessa sorter är några jag har provat i närtid vilket gör att de kvalar in på listan, samt att de håller en hög kvalitet.

Insoglio del Cinghiale 2006 (nr 98813)
kanoners!

Radici Taurasi Riserva 1999 (nr 96131)

Villa Antinori  (nr 2300)

Dolcetto d'Alba Munfrina 2007 (nr 88623)

Crozes-Hermitage Les Launes (nr 2800)

Langhe Nebbiolo Fontanafredda (nr 22300)

Ca' di Pian Barbera d'Asti 2006 (nr 96878)

Savigny-lès-Beaune 2006 (nr 5222)

Barolo Prunotto 2003 (nr 85798)

Cumal 2005 (nr 98405)

Det kanske blir lite enformigt men det får bli till betraktaren att avgöra, själv tycker jag dessa är riktigt bra val. Visst skulle jag hellre köpa en kartong Château Cheval Blanc 2001 men man är ju en arbetare så det är ju kört. Det får liksom bli en blandning som kanske får ge lite mersmak och gör att man vågar sig på lite bättre kvalitet och att man inser att livet är för kort för dåliga viner. Varför inte köpa flera av samma sort av de ovannämnda och se om de utvecklas till det bättre exempelvis Cumal 2005 (nr 98405).

Det måste nästan finnas några söta viner som man kan plocka fram när det passar. Jag väljer att bara nämna två olika.
Först ut är mitt absoluta favoritvin Moulin Touchais  (nr 4196), ett vin som man måste ha hemma. Seså, spring och köp!
Nästa vin har jag skrivit om många gånger Castaño Dulce Monastrell (nr 8412). Rött, sött och gott till choklad.

Nu när jag läser igenom inlägget så har jag ångrat mig 100 gånger men som sagt detta är bara ett urval. Det är bara våga testa själv och SKÄM BORT DIG, DU ÄR VÄRD 50 KR MER!

5 comments:

  1. Moulin Touchais har dessutom en riktigt skön bakgrundshistoria:
    http://www.dn.se/mat-dryck/varldens-markligaste-vin-till-salu-1.307333

    ReplyDelete
  2. Ja det är stört gott. Köp ett par flaskor och spara på hyllan. Det går uppenbarligen att lagra en stund :-)

    ReplyDelete
  3. Ser mycket bra ut, men valen är ju alltid svåra. Har några bra och kul förslag om man vill skapa variation.

    ReplyDelete
  4. Nu vill inte jag vara pappa penis, men jag hittar inte Ca' di Pian Barbera d'Asti 2006 (nr 96878) på Systemet?

    ReplyDelete
  5. Det stämmer den är tydligen uttagen ur sortimentet. Det är bara gå in och beställa. Här kommer länk till importören
    http://www.enjoywine.se/products/showProduct.asp?ID=982

    ReplyDelete