Wednesday, March 11, 2009

La Chapelle -96

Förra året så fick jag ett telefonsamtal av min vän som jag i detta inlägg kallar för kocken.

- Tja, det är kocken! Ska du vara med på ett inköp av lite viner från Hjo grosshandel?
- Ja du, det är klart jag ska. Vad är det för viner? Säger jag.
- Det är en flaska La Chapelle från 1996 och en Le Mistral från Joseph Phelps.
- Åfan, blir billigt låter det som?
- Ja, det är rea!

Sagt och gjort så fick jag flaskorna till rena vrakpriset. Jag har dock snålat på dessa och nu är det hög tid att trycka i sig La Chapellen. Kocken har kommit med den briljanta idén att vi ska laga lite gött och slå till på en av flaskorna vi köpte. Det är dessutom så att han erbjuder sig att ta sin flaska, om jag sveper fram en flaska till förrätten.

Det är framtaget ett menyförslag som jag tror kommer vara värdigt.

* Halstrad piggvar/pilgrimsmussla med ankleversmör, potatispuré, brynta kantareller och hummersky

*Timjan-och rosmarinstekt hjortrygg med friterad svartrot, confiterad smålök, selleripuré och svartvinbärssky

*Franska ostar med tillbehör

*Aprikos- och pistagepaj som i Voiron med hemgjord vaniljglass

Jag tror att La Chapellen blir som klippt till hjortryggen, det återstår dock att se. Eftersom jag ska ansvara för drickat till förrätten så kommer det nog bli en Gewurztraminer av hög klass. Har nog inte riktigt satt vilken det blir än.  Det blir säkert lite ändringar så jag återkommer med recept och betyg på drickat.

No comments:

Post a Comment