Monday, May 19, 2008

Vilket tillfälle är det rätta?




Igår orkade jag inte skriva vilka inköp jag gjorde på båtens taxfree. Det var förvånadsvärt billigt på vissa varor.
1. Bollinger La Grande Année 1999 (nr 7579) Betyg 95
2. Prunotto Barbaresco 2004 (nr8579901) (har inte smakat än, återkommer senare)
3. Caol Ila 12 Years (nr 377) Betyg 90

Nu till inköpet som slår de övriga tillsammans.
En flaska Château d'Yquem 1991 (nr 98855)
Jag förstår om ni tycker jag är efterbliven :-)

Frågan är när jag ska våga korka upp flaskan? Jag har tid på mig för den klarar sig säkert i vinkällaren 100 år till.

6 comments:

  1. Vad var kostnaden per flaska? För övrigt så verkar det som ni hade en mycket bra resa. Inga skandaler?

    ReplyDelete
  2. Varför köpte du inte en 2001:a istället? Jag är besviken. ;)

    ReplyDelete
  3. Årgången 1991 släpptes nu 2/5 till ett bra pris. bara slå till :-)

    ReplyDelete
  4. Finns det några andra tillverkare som håller på och strular med ädelröta och som inte kostar fyrsiffrigt per flaska? Vore kul att prova på.

    ReplyDelete
  5. Absolt finns hur mycket som helst.
    Tokajier är ett bra val på viner där druvorna angrips av botrytis.
    Jag brukar köpa ett sött vin som heter Château Grillon nr 4115. Det är riktigt gott för bra pengar.

    ReplyDelete
  6. Château d'Yquem 1991 - Din lyxlirare :)

    ReplyDelete