Tuesday, May 13, 2008

Betyg?

Jag har fått frågan om hur jag tänker mig att betygsätta det jag äter, upplever eller dricker.
Det är helt klart en bra fråga, jag har inte tänkt!
En skala till 100 kanske? Det skulle ge mig utrymme att totalt såga det jag tycker är katastrof (det lockar skarpt).
Nej, bara för att det är en skala till 100 så kommer jag inte försöka vara som Parker jag lovar...
En annan skala skulle kunna vara den till 20 som många använder. Men varför göra som alla andra?
Jag har efter några funderingar tillsammans med mina vänner kommit fram till följande skala.

50 - 59 Obefintlig smakupplevelse. "Och sen blev det bara svart..."
60 - 69 Medelmåttig. Vin/mat där man svarar "rött" på frågan "vad dricker du?"
70 - 79 En bra upplevelse, ett bra vin eller bra rätt och slätt.
80 - 89 En mycket bra upplevelse. Jag rekommenderar.
90 - 95 Fantastisk upplevelse. Har du inte råd? Ring Finax!
95 - 100 Bland det bästa jag upplevt! Köp nu!

Skalan ska kunna täcka hela upplevelsen, eller bara det man själv väljer att betygsätta.
Priset tar jag ingen hänsyn till utan alla har sin ram att hålla sig inom.

2 comments:

  1. Så allt under 50 är ett underkänt betyg?

    ReplyDelete
  2. Ja precis så är det. Det är till och med så att tycker jag något var så dåligt så kommer jag knappt nämna det.

    ReplyDelete