Monday, May 12, 2008

Vilken lördag!

Första riktigt varma dagen på året. När fasaden var nymålad så var det bara åka iväg och inhandla en ny tub gasol till grillen.

Vi värmde upp med en smaragd klassificerad Riesling från Domäne Wachau. Ett av de godare vita viner jag druckigt.
Jag köpte förra året 12 st flaskor och detta var den andra flaskan jag smakade på, det är otroligt friskt med bra syra och smak av äpple. Betyg 4+.

Jag var i stockholm i fredags och köpte lite hängmörad biff som jag la i marinad direkt när jag kom hem.
När grillen var varm så var det bara slänga på biffarna och grilla någon minut på var sida. Stört gott!

Till detta öppnade vi ett rött vin från Toscana, Italien.Brancaia Tre 2005 (nr 99595).
Doften var tilltalande av körsbär, nästan åt plommon med en parfymig ton(vet inte vad).
Smaken var len med toner av plommon och körsbär, dock så var det ett ganska lätt vin med kort eftersmak, Betyg 3.

2 comments:

  1. Du skriver aldrig vad smaragden heter? Finns den i sortimentet? Nummer?

    Brände du ryggen när du målade? :-)

    ReplyDelete
  2. Sorry missade!
    Riesling Smaragd Singerriedel 2005 (nr 88458)dock 2006 som finns nu på systembolagets beställningssortiment.

    ReplyDelete