Monday, March 1, 2010

Bandol, La Bastide Blanche 2007



Efter en snöröjande dag tyckte vi absolut at vi skulle unna oss något riktigt tungt och fottigt till lördagskvällen. Här bestämndes det att biff med bearanaisesås och pommes fick bli kvällens fröjd. Sagt och gjort så köptes det lokalproducerat kött, bea gjort på riktigt smör med egenkokt reduktion men med "fulpommes". Till dett åkte lite rödlökssallad med på ett hörn sa att inte hjärtat skulle tvärstanna av allt fett. Som nyanställd på ett franskt hak skulle vi självklart skölja ner kvällens brasseriklassiker med ett franskt vin. På rekomendation av mr S hade det inköpts en flaska Bandol, La Bastide Blanche 2007. Jag ryggdunkade mig själv att jag hade valt att luftat genom vinet en timma innan på karaff. Färgen skvallarde om tyngd med sin mörkröda till nästan svarta nyans. Doften var stor och mäktig med mycket svarta vinbär, blyerts och kött. Sen flöt några hallon- och lakritsbåtar upp till ytan och sjönk med lite örter som sällskap. Även lite tobak och järn visade upp sig. Smaken var krallig, fyllig och med bra taniner som nästan gjorde sällskapet kring bordet stumma. Här känndes åter svartvinbärstonerna tillsammans med metallen och nu den tydligare blyertsen. Är vi i Bordeaux? tänkte jag! Nej, det visar sig att vi är längre söder ut, men har inte satt mig in i vintypen än (fler inlägg kommer om vintypen och läget). Detta vin var löjligt bra till den feta maten som plockade ner vinet på en sällsynt harmonsik nivå. Ett riktigt bra köp för en relativt billig peng (129:-) som jag ger 83P Köp nu!

No comments:

Post a Comment