Saturday, February 7, 2009

Reflektion

Jag har länge funderat över hur en del resonerar kring mat och dryck. Räknas jag som en helt störd människa bara för att jag tycker att man ska lägga lite mer pengar på vinet än på maten?
Jag ger ett exempel. Vi bjuder hem några vänner på middag och tänker att vi ska bjuda på boeuf bourguignon. En maträtt som jag tycker kan vara hur bra som helst om den är rätt gjord. Till detta serverar jag en god potatispuré och lite nybakat bröd. Nu till det som kan tyckas egendomligt hos vissa människor, vinet! Jag väljer att servera en flaska Châteaunef-du-Pape Les Cèdres 2006 (nr:75403) som kommer lyfta maten. Det komiska i detta är att jag gör grytan på högrev som kostar 98 kr/kg. Jag skulle tippa på att rätten för 4 personer kostar ca 250 kr MAX. Men 250? vinet kostar ju 300? mm knepigt va!

Det är nu många av ren slentrian bjuder på en box fylld med ädla droppar från ett land i Afrika. Ingen som helst tanke på att det kanske inte passar maten som serveras men det är billigt och MYCKET! (Glömde praktiskt också).
Dessa kan samtidigt bemöda sig att köpa dyr mat och lägga ner mycket krut på alla tillbehör men sedan servera vinet från en pappkartong eller ur en skojsig flaska med sned hals. Jag säger inte att man är helt koko om man tycker det är bra med stora förpackningar så man får mycket vin, man är nog bara lite sjuk.

Är inte maten värd ett bättre öde? Är inte du eller framför allt dina gäster värda lite mer?

Det kan vara så enkelt att man inte vet vad man ska servera eller hur man tänker när man plockar ihop en middag. Men fråga då! Det finns massor av bra människor på Systembolaget som jobbar hela dagarna med att hjälpa oss med våra val av dryck. Det kanske t.o.m. finns någon man kan fråga i vänskapskretsen, som gillar att laga mat.

Jag kommer givetvis fortsätta att respektera era slutgiltiga val och åsikter men inte förrän ni vågat testa något nytt. Så nästa gång ni är och handlar inför en middag, håll er till enkla råvaror och skippa kalvfilén om ni inte tänker göra den rättvis med ditt val av dryck!

C'est mon avis!

2 comments:

  1. En vettig reflektion som bär hela vägen.
    Jag vill passa på och tacka för en inform. blogg kommmer gärna hit igen.

    Det är min mening

    roffekock

    ReplyDelete
  2. Trevligt, du är mer än välkommen tillbaka.
    Du kanske har någon mer synpunkt i ämnet?

    ReplyDelete