Sunday, February 15, 2009

Gateaus valnötsbröd





Nu var det äntligen dags att testa hur bra surdegsgrunden egentligen är. Min idé var att baka ett bröd som inte behöver innehålla jäst. Efter en del letande så hittar jag ett kanon recept som jag bara måste testa. 

Gateaus valnötsbröd

Dag 1
100 g rågsurdegsgrund
100 g rågmjöl
200 g vatten

Blanda ihop allt i en burk och låt stå i rumstemperatur över natten. 

Dag 2, när du vaknar (för min del runt 12.00)
500 g ljummet vatten
20 g salt
400 g gårdagens blandning
400 g rågsikt
500 g vetemjöl (special)
400 g valnötter (kanske kan minska det till hälften eftersom det blir inte så ekonomiskt i längden)

Blandade ihop allt utom valnötterna i ca 10 minuter. Det blir ganska så kletigt men det är helt ok eftersom det är mycket vatten i degen. Därefter ska nötterna blandas in i ca 5 minuter (det funkar utan nötter med, blir skit gott). Låt det jäsa i bunken i 4 timmar. Det är bra om rumstemperaturen är över 21 grader.




Dag 2 eftermiddag/kväll
 
Mjöla ett bakbord och häll ut degen. Jag delade degen på två och gjorde två "runda" bröd. De fick jäsa vidare under duk ca 2 timmar. För utsendets skull strödde jag över lite rågmjöl. 
Efter ca 1 timme vred jag på ugnen till 275 grader. Ville få bakstenen redo, det går lika bra med en plåt.
När de jäst klart så snittade jag dem lite och sedan in i ugnen. Bakade dem tills innetempen var 98 grader. De första 10 minuterna hade jag en plåt i botten på ugnen med vatten på för att få ånga. Därefter  släpte jag ut ångan och sänkte till 230 grader.

Resultatet? Serverades till en boeuf bourguignon, efterblivet gott!

2 comments:

  1. Hej!
    Jag vill också testa surdegsbröd. Blev det så där stora hål i som när man köper findyrt på bageriet? Och var hittar man egentligen rågsurdegsgrund?
    MVH
    /Anna Karin.

    ReplyDelete
  2. Hej Anna Karin, det är klart du ska testa att göra surdegsbröd. Det blir precis som när man köper det, kanske inte första gången eller andra men därefter blir det magiskt. Börja med att sätta en surdegsgrund på exempelvis råg,http://sybariterna.blogspot.com/2009/02/bageri-r16.html
    Lycka till!

    ReplyDelete