Friday, February 27, 2009

Gott skit!

DSC_0235

Eftersom min goda vän ger mig sjukt mycket tips och “tvingar” mig att prova nya saker hela tiden, kommer här ett nytt recept på bröd för folk som bryr sig (alternativt har lite för mycket tid).

Som vanligt väcker jag min surdeg dagen före med 100 g av den kylskåpskalla surdegsgrunden, 120 g rågmjöl och 200 g vatten.
Detta låter jag stå över natten för att bli så härlig som bara en surdeg av råg kan bli.

Här kommer ett recept som ni bara måste testa!

Bolé
750 g vatten
850 g vetemjöl special
250 g rågsikt
300 g surdeg av råg
75 g raps olja  (gärna mörk ekologisk)
25 g jäst
20 g honung
30 g salt

Blanda allt utom salt och knåda tills degen är redo för saltet. Tillsätt salt och knåda vidare, sjukt bra motion för oss korpulenta (synonymer).

Låt degen stå i bunke övertäckt med handduk i 2 timmar.
Dela därefter degen i 4 bitar och rulla de runda i mjöl.
Dela upp på plåtar med mjölat bakplåtspapper låt dem jäsa till dubbelstorlek. Det beror lite på styrkan i surdegen så ca 2 till 6 timmar. Värm ugnen till 250 grader, isbitar i botten, efter 10 minuter släpp ut ångan, 98 grader i innertemp.

Done!

No comments:

Post a Comment