Saturday, August 2, 2008

En regnig lördag på Ågatan 3


Det var riktigt längs sedan vi gick på bio, så idag skulle det bli av. Vi bestämde oss för att se nya filmen, Arkiv X. Man slutar aldrig förvånas över hur människor beter sig när det bli en folksamling. Jag skulle vilja sammanfatta det med ett ord, efterblivna. Så, nog om det. Filmen var som man förväntade sig, en film som skulle känna av suget efter de ganska så dammiga Mulder och Scully. Jag rekomenderar er inte att se den.

Efter filmen så slank vi in på Ågatan 3 för en matbit. Men allvarligt, Ågatan 3, är det verkligen så bra som ryktet säger? Jag tycker inte det, det är ganska så samma som det var för typ 7 år sedan.
Vi fick ett bord för två och menyerna. De har dock en avsmakningsmeny som vi redan har provat för ett tag sedan men det var inte så imponerade. Idag var jag sugen på bra kött men jag ville samtidigt inte ta deras Oxfilé (Ågatan 3, oxfilé bla bla), det känndes för standard. Den rätten tror jag har varit den samma i minst 5 år. Jag beställde i alla fall Gödkalventrécôte med rödbetsterrin, grillad vårlök, skummad fetost samt sky smaksatt med cubebpeppar. Min sambo beställde Mandelstekt ankbröst med vinägretkokta pärllökar och gulbetor serverat med syrlig rabarbersky samt anklevermousse.

Tycker att allt gick ganska smidigt fram tills efter beställningen, vi väntar i ca 40 minuter då kommer brödet in. Då är man typ så hungrig så man till o med smakar deras sjuka idé med kaviarsmör?! Vem fan kom på det? Nåväl, yttligare 10 minuter går och jag lovar mig själv att inte bli störd. Efter yttligare några minuter kommer maten. De har bytt ut anklevermoussen eftersom den innehåller grädde (men servitrisen kom förbi en gång o påpeka att det bara innehöll pytte lite grädde), visst jag ska bara spy pytte lite över baren eftersom jag bara blir pytte allergisk?!) Vad är det för fel på folk.

Jo, en annan sak som jag nästan glömde var att servitrisen kommer och säger till min sambo att "det är inte säkert att vi kan servera allt eftersom en del rätter blir inge bra om man tar bort vissa saker". Å fan så om man tar bort spagetti ifrån rätten spaggetti med köttfärssås då blir det inge bra? Men om man BYTER UT spagettin mot tagatelli istället så kanske man inte bryr sig utan tycker rätten är kanon.
Min rätt såg trevlig ut men lite för simpel, jag tycker dock att gödkalven var perfekt, allt annat var liksom onödigt. Skyn som hade smak av cubebpeppar smakade faktiskt köttfärsås som man köper på burk. Bara för att det är en udda peppar innebär det ju inte att det ska passa med rätten eller för den delen vara gott.

Jag ger min rätt kanske 60 i betyg, då är det köttet som får alla poäng det var gott. Min sambos rätt såg lite ut som de hade slevat upp maten från en kantin. Ankbröstet var lite för överstekt och betorna tog över rätten. Dock så kan man bara le när man får en bit halstrad anklever på tallriken, fan vad det är gott!
Min kära ger sin rätt 62, var av anklevern får 61.
Hela upplevelsen på Ågatan 3 får betyget 59 av mig. Jag kan inte rekomendera det stället, det går bara inte.

Vi har nu bestämt oss för att testa alla "bra" restauranger i stan för att se vad vi har för kvalitet i Örebro. Fortsättning följer ..

No comments:

Post a Comment