Wednesday, August 20, 2008

En kväll på Wobbler


Att gå ut med jobbet och äta är allt som oftast väldigt trevligt. Igår var vi på Wobbler för att göra ett avtramp i ett mycket spännande projekt.

Jag har inte varit på wobbler på väldigt länge och det var lite spännande och se vilken nivå restaurangen håller. Vi var ett ganska stort sällskap (13 stycken) som skulle äta. Jag reagerade på att de hade laminerade menyer vilket inte är för mig en så angenäm syn, men det störde långt ifrån mot de bananflugor som flög omkring i lokalen. Jag vet inte om man måste ha en hel skål med frukt som man inte använder till något om det svärmar flugor kring den.

Jag beställde majskyckling med rostad färskpotatis och en rödvinssky, det var förvånansvärt billigt (160 kr). Alla rätter var ganska billiga, tror den dyraste var 210 kr för en varmrätt. Men det kanske fanns en anledning efter som kycklingen inte var något som jag skulle ta betalt för. Den var lite torr samt att den hade skinnet kvar på filén vilket är ok för mig, men då vill jag inte att det ska ligga som en blöt servett över rätten. Jag kan inte rekommendera den rätten utan det verkar som om den grillade tonfisken var en höjdare. Jag fick äran att beställa vin vilket jag gjorde, en barbera d'asti fick det bli. Den var tyvärr slut och jag var tvungen att kolla igen om det fanns något som skulle passa. Då fick jag syn på Château Latours andravin Les Forts de Latour 1997 samt 1993 för endast 895 kr. Vilket kap, jag har smakat Les Forts de Latour 2001 vilket var ordentligt knutet och borde ha lagrats säkerligen 10 år till men en 93'a skulle nog smaka. Jag vågade dock inte beställa den eftersom jag är en feg stackare. Folk skulle tro att jag är konstigare än vanligt om jag började vinnörda dessutom.
Jag slänger ur mig frågan om någon vill följa med och se om de faktiskt har Les Forts de Latour eller om det är en klassisk kryddning av vinlistan. Systembolaget tar 1750 kr för en 95'a så man måste säga att man blir lite fundersam om de kan ta 895 för en 93'a. Skicka ett mail till mig om ni är intresserade.

Jag frågar vad han kunde rekommendera till oss och han tyckte att Lago Di Corbara 2005 var ett bra val. Vinet var ingen höjdare. Doften var lite spritig och det fanns lite toner av kaffe men väldigt lite. Smaken var knuten, man kunde hitta lite körsbär men det var ingen höjdare. Betyg 50.

Tur är det att man hade trevligt sällskap.

2 comments:

  1. Jag håller med dig om Wobbler. Det var länge sedan jag blev nöjd där.

    ReplyDelete
  2. Jag var faktiskt helnöjd med min lammfilé. Dock får man väl säga att atmosfären inte är den bästa.

    Gällande Les Forts de Latour av årgång 93, säger vår vän Google att det finns att köpa för 139 dollars. I alla fall om man råkar ha vägarna förbi Dallas, Texas.
    http://www.lacavewarehouse.com/Wine_Shop/Our_Inventory.htm

    ReplyDelete