Saturday, April 24, 2010

Guy Charlemange Grand Cru Mesnillésime 2002

Guy Charlemange  Grand Cru Mesnillésime 2002

Äntligen fredag, det känns som om veckorna blir längre och längre. Det kan förstås bero på allergin men den är ju över vilken månad som helst. Trots detta så är det dags för fredagschampagne och denna gång blir det en flaska från Guy Charlemange  nämligen dennes Grand Cru Mesnillésime 2002 (nr 77171). Jag minns inte när jag köpte in flaskan men det känns som det är ganska nyligen, kanske någon vet? Nyhet på systemet? Vilken månad? Hur som helst är det en blanc de blanc som är  härligt torr och frisk. Doften är ren med inslag av citron, gröna äpplen och lite bröd, det övergår lite mer åt gula äpplen efter en stund i glaset. Jag tycker inte att jag känner någon ton av ek även om den delvis lagras på ek. I munnen spritter den av glädje, gröna äpplen, mineral och brioche. Helt klart en champagne som jag och Mrs J gillar, den är precis lagom till löjromen som serverades med lite riven råstekt potatis. Helt klart en köprekommendation som dessutom klarar sig i källaren flera år framöver. (87)

No comments:

Post a Comment