Friday, January 9, 2009

Ett glas vitt


Just i detta nu bjöd jag in mig själv på ett glas vitt hos grannen. Han hade nämligen varit över och snackat att de skulle käka skaldjur ikväll. Skaldjur, tänker jag. Då måste de ha en bra flaska vitt hemma. Självklart var det så. De hade köpt en Chabli från producenten J M Brocard som jag personligen tycker håller en ganska bra nivå på sina viner.
Vinet som heter Chablis Premier Cru Montée de Tonnerre (nr 5587) ger mig en ton av ylle eller någon svavelliknande doft i första sniffen. Det doftar som vanligt bra med mineral och äpplen men smaken tycker jag drar åt lite mer mogna äpplen.
Det var länge sedan jag drack ett bra vit vin (som inte är champagne förstås) så jag har inte några färska minnen av hur en bra Chabli smakar. Det är något jag måste råda bot på under våren. Vinet får betyget 79 vilket är helt ok.

No comments:

Post a Comment