Sunday, October 10, 2010

Enkla Baguetter


På begäran kommer ett recept på en bra deg där man inte behöver knåda eller använda dyra köksmaskiner. Receptet är inspirerat av bloggaren Martin Johansson
2st baguetter/ eller ca 20 småbröd
20g jäst
1msk olja
300g vatten (3dl)
390g vetemjöl (gärna specialvete)
2tsk salt


-Lös upp jästen i vattnet och oljan i en bunke. Tillsätt mjöl och salt.
-Rör runt med en slev tills allt balndat sig.
-Täck bunken med degen i med en plaspåse och jäs degen i 30min.
-Drag och vik in degen mot mitten i bunken, låt jäsa ytterligare 30min.
-Upprepa samma momentet samt jäsningen en gång till.
-Själp nu upp degen på en mjölad yta och platta ut degen till en fyrkant.
-Vik degen till ett "kuvert" och vänd så skarvarna är ner.
-Mjöla degen och lägg en duk över och jäs i ytterliggare 45 min.
-Sätt ugnen på 250grader och stoppa in en plåt.
-Dela degen till två bröd eller ca 20 små utan att "slå" ut luften ur degen.
-Tag ut den varma plåten och lägg snabbt över bröden.
-Stoppa in plåten i ugnen samtidigt som du kastar in ca 1dl vatten (OBS!! Akta Ångan)
-Öppna luckan efter ca 5min och släpp ut ångan.
-Sänk tempen till 200grader
-Upprepa momentet 3 ggr under bakningen tills brödet är klart
(tot baktid ca 15-20 min beroende på brödets storlek)

2 comments:

  1. Är du säker på att du använde 20g jäst?
    jag brukar göra det med typ 5 gram.

    ReplyDelete