Monday, January 25, 2010

Soave Classico eller Pommac?


I lördags var det dags för lite middag och vi hade valt gös som huvudrollsinnehavare. Till denna serverade vi smörstekta kantareller, risotto och en krallig kalvsky. Som motspelare till gösen valde vi en Soave Classico från en producent jag tidigare upplevt som mycket bra, Ca' Rugate. Denna rackare bar namnet Soave Classico, Monte Fiorentine, 2007, och vi hade en del förväntningar! Jag har läst en del om vinet och upptäckte att de som provat vinet upplevt en kaskad av smaker och dofter. Gurka, paprika, ananas, grape, blommor och lika många fler dofter och smaker. När vi hällde upp vinet kom först en bra doft av ananas sen slogs vi av doften Pommac, som var galet tydlig. Denna doft låg senare under hela kvällen som ett lock på vinet och jag upplevde aldrig att något annat kom igenom "locket". Smaken var trevlig, bra stuns med spritsig syra, med avrundad lite smörig fatighet. Korkat nog verkar vinet inte vara ekat så detta torde vara en fantomupplevelse. Jag tyckte att var trevligt och bra för prislappen (100:-) och funkade bra till maten. Jag tror nog att kalvskyn blev lite för tung för rätten och skulle ha bytt ut den mot skaldjurssky. Mitt betyg blir 80p, köp och drick.Trevlig!

3 comments:

  1. Det låter som en lyckad kväll, jag vill minnas att jag har några flaskor från Ca'Rugate i källaren. Visst var det på PerLei vi blev serverade några olika sorter från Ca'Rugate?

    ReplyDelete
  2. Ett av SB's bästa köp. "Fantomeken" har många talat om. Undrar vad det egentligen är ?

    ReplyDelete
  3. Japp, det stämmer att vi drack en Ca`Rugate den kvällen. Den hade dock några fler år på nacken och var av kralligare karaktär. Kan druvorna varit utsatta för någon/ något under odlingen tro? Vad vet jag jag är ju bara en simpel småbarnsfarsa med vinintresse! Men denär god!

    ReplyDelete