Sunday, January 31, 2010

Barbera- battle


Åter fredag och här tänkte vi fira lite extra då jag tackat ja till ett nytt jobb och sagt upp mig från mitt gamla! Denna kväll som så många, blev det Italien som fick stå för fiolerna. Tomat och auberginelåda som var tung i gumpen av rejält med parmesanost. Till detta blev det lite starka korvar och bröd. Nu till vinerna som är av samma typ och i liknande prisklass (ca 100:-) och som finns på S.B´s ordinarie sortiment. De som skulle duellera om kvällens gunst var Luighi Voghera, Barbera D`Alba, 2007 vs. Antè, Barbera D`Asti, 2007. Jag kan inte säga att jag vet om 07 var ett bra år för området så jag fick ta vinerna på hur de var mot varandra. Färgerna i glasen var näst intill identiska, men dofterna bjöd på stor skillnad. Vogheran var kartig och kärv i doften av körsbär och mandelmassa och de typiska dofterna för druvan och regionen. Antèns svar på tal var ganska dov och överöstes av för mycket ek och kaffe som tog bort mycket av frukten. Smakerna var lika särade som dofterna. Vogheran var som jag trott, riktigt bitig med kartig frukt av körsbär och den återkommande mandelmassan. Antèn var därimot ganska mesig och lite trött med avsaknad stuns i frukten. Bäst i test fick bli Luighi Voghera med godkända 69p. Ett hyggligt fredagsvin för prislappen!

2 comments:

  1. Luighi Voghera Barbera D`Alba 2007 får ändå 69 viket kanske inte var vad jag tyckte när jag testade det.
    http://sybariterna.blogspot.com/2009/11/barbera-d-2007-fran-luigi-voghera.html

    ReplyDelete
  2. Ok. Mina smaklökar kanske inte var i topptrim, men den kanske var bättre än den andra? Det minder läskigt av dessa två...

    ReplyDelete