Wednesday, January 6, 2010

2005 Barolo Serralunga d'Alba

2005 Barolo Barolo Serralunga d'Alba från producenten Fontanafredda

Lurad, förd bakom ljuset eller bara förvirrad? Det är några funderingar som jag har efter nyårsfirandet. Vi har som vana att varje par tar med sig en flaska som vi sedan provar blint, målet är dels att hitta sin flaska och om man vill land, druva och producent. En del kräver vid en blindprovning att det inte finns någon i kommunen som vet vad de olika glasen innehåller men vi är inte så noga, vi vet bara inte vad det är i utan vet egentligen bara vad man själv har bidragit med (det kan vara nog så svårt tydligen).
Personligen tänkte jag sticka ut och ta med mig en bas-barolo, inte den bästa man smakat men ändå. Barolo Serralunga d'Alba (nr 2305), i glaset är färgen mörk rubinröd men hyfsat transparent. I näsan hittar jag bara körsbär, kanske lite viol men det är tyvärr lite tillintetsägande. I munnen är det ännu mer körsbär och lite lakrits, eftersmaken är inte speciellt ihängande utan försvinner ganska snart. Det finns helt klart bättre viner i det prissegmentet. (78)
Nu åter till själva provningen där jag var minst sagt förvirrad, jag var helt enkelt mer analytisk än faktiskt bry mig om vad som fanns i glaset, där av missade jag att två av glasen innehöll samma vin även om jag tänkte att detta måste vara från samma område. Det hjälper ju föga när jag sedan väljer ett annat vin som det jag skulle levererat, vilken flopp. Den var lite för lätt i tonen mot vad jag minns så jag går helt enkelt bet. Det var jobbigt med tanke på att min kära vän från Göteborg lyckades hitta sin flaska, nu var det säkerligen bara tur eller så gjorde han en snabb analys vilket gjorde att han fick lite mer än de 25% som han hade från början, men det är bara lyfta på hatten och gratulera.

2 comments:

  1. Sorgligt att det blev sådan flopp, men var inte ledsen du är inte ensam om dessa snetramp. Påminnde mig själv om förra nyår med liknande resultat.

    ReplyDelete
  2. Nä det är nog så, men det är knepigt att man ska trilla dit på ett så till synes enkelt vin som Barolo Serralunga d'Alba. Jag tycker att jag har smakat deras (Fontanafredda) enklare Nebbiolo, Langhe Nebbiolo massor av gånger så något borde man ha snappat upp :)

    ReplyDelete