Sunday, January 10, 2010

Campolieti Ripasso serverat till kalkon

Campolieti Ripasso

Nu under julen som varit har jag varit med om att käka kalkon för första gången, ja då menar jag alltså att den är grillad i ugn så som man gjort med kyckling 100 gånger. Det känns lite konstigt att jag inte ätit kalkon på det sättet tidigare, det är ju både billigt, enkelt och nyttigt. Till kalkonen serverades Campolieti Ripasso (nr 6792) en standard ripasso som jag provat flera gånger tidigare, dock aldrig till kalkon. I glaset är det rödaktigt med dofter som körsbär, kakao och torkad frukt. I munnen ganska lent men med kryddiga inslag, eftersmaken har bigarråer och salvia. Vinet är inte exceptionellt på något sätt utan ganska enkelt, det passade dock väldigt bra till maten. Det blir nog 78 för vinet men kalkon ska jag ge mig på fler gånger. Jag ska nog slå till att göra kalkon till söndagsmiddag, får nästan testa Gordon Ramseys recept.

No comments:

Post a Comment