Wednesday, July 23, 2008

Le Mistral från Joseph Phelps


Nu verkar det som om sommaren är här på allvar. Idag har det varit över 28 grader hela dagen, stört skönt.
Vi fick riktigt fint sällskap idag av två vänner som höll med extremt bra kött och dryck. Vi fick stå med lokal och grill.
Det var entrécôte med rotfrukter och det gröna mos som Anders i tidigare inlägg har beskrivet noggrant. Något som gjorde mig förvånad var den goda tomatsåsen, gjorde sig ruggit bra mot det grillade köttet. Go for it!
Vi bjöd på en champagne från Charles du Roy, en champagne som är Premier cru och väldigt mogen i sin doft och smak. Betyg 80


Vi drack idag ett vin som jag inte har smakat förrut men varit sugen på ett tag. Jag har en flaska i vinkälleren men inte vågat ta fram den än. Vinet som våra vänner hade med sig var inte mindre än Le Mistral från Joseph Phelps, det var ett vin som gav intryck redan när jag avlägsnade korken. Vinet var blårött och hade väldigt hög viskositet. Doften var kryddig med inslag av mörka bär. Det fanns en viss sötma i doften som jag inte tycker smaken innehöll. Smaken var kraftfull med toner av kryddor och bär. Ett vin som gav intryck i eftersmaken länge länge. Betyg 91
Vi fick möjligheten att sitta i sommarens värme länge vilket gav mig möjligheten att testa en blind provning på mina vänner. Chateau Gigognan Vigne du Dauphin 1999 ett vin som jag inhandlade för 4 år sedan och varit spänd över hur det utvecklats. Det var tegelrött i färgen och en väldigt mogen doft, det hade toner av gräs och smaken var subtil och mycket god. Betyg 89
Blindprovningen vart en succé då deras respons var nya värden först men efter en ledtråd så vart det spot on. Frankrike, Châteauneuf-du-Pape. Mycket imponerande!
Kan man begära mer av en sommarkväll ??

No comments:

Post a Comment