Sunday, July 13, 2008

Gewurtztraminer Grand Cru Hengst 1995!

Nu när semestern börjar ta slut så tog vi en kväll på altanen för att njuta av den fina kvällen. Fick fint besök och det serverades hemlagad gnocci med tomatsås, parmaskinka och parmesanost. Det kanske låter enkelt men underskatta inte hemlagad mat, det kan vara gudomligt. Vi saknade verkligen ett gott rödvin efter vår resa i Champagne. Vår gäst hade med sig ett vin från en av mina favorit producenter Pio Cesare, Dolcetto d'Alba 2006 (nr 82319). Det var förstagången som jag smakar detta vin så vi tog tillfället i akt att testa det tillsammans med ett annat vin som jag har skrivit om tidigare (Pio Cesare, Barbera d'Alba 2005 nr 82318). Dolcetto d'Alba var inte så bra som jag hoppats på. Den hade en ganska svag doft av mörkabär och en smak som jag relaterar till sötlakrits. Betyg på Dolcetto d'Alba 74

Här kommer receptet på tomatsåsen.
Passa på att göra ett storkok när ni har tid. Det är garanterat värt det.

Hemgjord tomatsås

6 burkar krossade tomater (alt passerade)
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
2 msk socker
1 dl röttvin
1 1/2 msk basilika fryst alt färsk
1 tärning hönsbuljong
1 1/2 dl vatten
S&P eftersmak.

Metod
fräs lök o vitlök i olja
häll på resten
koka ihop i svag värme i 2 till 3 timmar.
smaka av efter en stund.

Japp och för er som undrar hur det gick i Alsace så kom vi över en värsting från Josmeyer. Gewurtztraminer Grand Cru Hengst 1995. SÅ! Det är bland det godaste jag druckit, EVER!

No comments:

Post a Comment