Monday, July 28, 2008

En födelsedagsmiddag


I lördags hade vi dukat upp en födelsedagsmiddag för att fira min sambos bror.
Det känns bättre att bjuda på en riktig brakmiddag istället för att köpa någon pryl som man är ganska säker på att han inte vill ha.

Vi startade med en rätt som vi kallar för Pommes de terre.
Denna rätt är kanske i konstigaste laget men den är både god och ger ett intryck. Det är dessutom en rätt som bara är gjord på potatis. Det är alltså en potatispuré som är smaksatt med tryffel som toppas med en färskpotatis. På detta toppas det med ett potatisskum.
Metod:
Sjud på svag värme färskpotatis tills de är klara. Nästan på gränsen till överkokt.
Låt potatisarna svalna.
Koka ner det vatten som potatisen har har kokat i till 0,5 dl, smaka av (det ska smaka salt potatis). Sila.
Bryn potatisarna i smör alt. olja.
Det reducerade vattnet skummar jag med kaffeskummare, mycket luft.
Gör en potatispuré med lite smak av tryffelolja eller annan smak (Karljohan, pumpaolja)
Bryn smör att ringla runt.
Servera som på bilden.

Till detta serverade vi André Clouet Grande Réserve (nr 7686), kanske en av de godare Champagnerna som jag druckit. Det var ett perfekt val av vin till denna rätt, det gifte sig 100%.

Efter första rätten så var det dags för en lite mer normal rätt.
Marulk med kornrisotto och vitlöks skum.
Jag tycker marulk är bland det godaste man kan äta i fisk väg.
Metod:
Gör en risotto med korngryn istället för avorioris. Tillagas på samma sätt.
Halstra marulken i het panna tills den är perfekt.

Vitlöksskum
2 dl grädde
1,5 dl hönsbuljong
två stora vitlöksklyftor
koka ihop och reducera ner till önskad styrka.
Skumma med en kaffeskummare (finns på IKEA för ett öre typ).

Till detta hade vi köpt en flaska Meursault (nr 12677), ett vin som hade en nyanserad doft med inslag av citrus. Det vare väldigt mycket gula äpplen i doften. Det fanns även gula äpplen i smaken som var torr och frisk. Jag tycker att man ska satsa lite på de vita viner man köper. Det är värt att lägga en slant mer på dessa. Skämbort dig själv eller var en snål gris, du avgör. Detta vin ger jag betyget 90.

Den tredje rätten fick bli rådjur. En trevlig kollega sponsrade med detta för en tidsedan och jag tycker att det var läge nu. Det stackars rådjuret blev nog träffat över ryggen eftersom sadeln var full med kulhål. Jag lågtempererade filerna och serverade dessa med sommarprimörer, rödlöksconfit och en tryffelsås. Rådjuret blev stört gott. Tack kollega!
Till detta hade vi ett rött vin vid namn Marsannay Les Longeroies 2005 (nr 99196). Det kanske inte var optimalt eftersom tryffelsåsen tog lite överhand men vinet var gott.
Doften var kryddig och inslag av körsbär. Smaken var lite len men hade även den inslag av körsbär. Betyg 79

Till dessert gjorde jag en kaka på valrhonachoklad. Det var en kaka med tre varianter på samma typ av choklad. I botten gjorde jag en brownie, nästa skikt var en tryffel och det sista var en mousse. Det vart löjligt gott. Till det drack vi Castaño Dulce Monastrell (nr 8412).
Ja, jag vet att jag har skrivit om det innan men fan det är stört gott till choklad!
Om ni vill ha mer exakta recept så hör av er.

3 comments:

  1. Idag åt jag stekt falukorv med pulvermos. Vill du ha receptet så hör av dig. Puss å kram. /Bosa

    ReplyDelete
  2. Låter smaskigt alltsammans! Kan tänka mig att din sambos bror var nöjd. Har själv fått fryst marulk av mina föräldrar men har aldrig tillagat den fisken förut, så jag sökte lite och hittade dina recept. Har du tips på tillagning av fisken? Och sen blev jag rysligt nyfiken på din valronatårta..

    ReplyDelete
  3. I helgen åt jag kanske det godaste någonsin med marulk som protein.
    Marulk med pujolökspuré.

    Gör en purjolökspuré
    400 g grädde
    300 g pujolök, skivad
    200 g potatis
    salt o peppar
    metod: koka pujolöken och potatisen mjuka i grädden. salta o peppra eftersmak

    Marulken steker man bara i en het panna.

    Till detta gjorde jag en topping som jag la på marulken

    1 ägg finhackat
    2 msk brödsmulor (gör krutonger som smulas sönder)
    2 msk tomattärningar
    2 msk gurktärningar
    1 msk rödlök finhackat
    1 msk gräslök finhackat
    1 msk forellrom(eller liknande)
    dillblad
    salt och peppar.

    Det blir stört gott. Jag håller på med inlägget från helgen så då kan jag lägga upp en bild så ser du hur det blev.
    Hoppas att du blir nöjd

    ReplyDelete