Saturday, July 26, 2008

Bläckfisksallad






Mitt första försök att göra en Thailänsk sallad gick skapligt. Problemet med den färdiga salladen var att en söta komponenten inte var söt. Eftersom det var första gången jag använde, eller egentligen överhuvud taget såg en Papaya visste jag inte hur den skulle se ut som mogen. Den jag köpte var ett kart. Helt grön, köttet helt vitt och hårt - den både såg ut och smakade som Squash.

Men! Bläckfisk är en riktig succé. Billigt och riktigt gott! Jag köpte ett halvkilo små bläckfiskar för 30 kr på ovan nämda asiatiska speceriaffär. De är enkla att förbereda också, det enda man behöver göra är att skölja av dem och rycka bort munnen på dem. Butiken har allt annant man kan tänka sig behöva för asiatisk matlagning (Citrongräs, Koriander, mängder av olika sorters lök, oljor, såser, fisk, ja rubb och stubb) också, så där kommer jag att bli stamkund!

Jag marinerade bläckfisken en timme i olivolja, limesaft, fisksås, hackad chili, hackad koriander, lite soya och vitlök. Därefter stekte jag på den i sesamolja i ca 10 minuter.

Dressingen gjorde jag på olivolja, limesaft, råsocker, chili, lite sambal, finhackat citrongräs, finhackad ingefära, salt och peppar.

Salladen bestod av grillad paprika, papaya (ska vara mogen, vilket inte min var), tunna flisor av citrongräs, salladslök, lite grovhackad chili, ingefära i stavar och så förstås grovhackad (sönderryckt) färsk koriander.

Sen var det bara att blanda ihop allt. En fräsh, nyttig och god sallad. Det jag saknade var den mogna papayan. Det skulle nog funka att köra med ananas eller melon istället för papayan.

Till salladen drack vi De Bortoli Gewürztraminer Riesling (6403). Vinet gjorde sitt jobb till maten, men var inget som stack ut. Det hade nog lirat bättre om det söta hade funnits även i salladen. Kan inte ge vinet mer än 65.

2 comments:

  1. Varför måste man trycka ut munnen och göra rent på en bläckfisk?

    ReplyDelete
  2. Munnen är hård och skabbig. Sen kan det vara lite hinnor, slime och skräp - men det är lättsköljt!

    ReplyDelete