Monday, November 16, 2009

Valrhônas Grand Cru Single Estate 09


Äntligen är nya årgångschokladen från Valrhona här. "Guldtackorna" anlände till butik i månadskiftet okt/nov, och jag har fått hålla mig i skinnet innan jag hunnit prova dom.
Vid provsmakning av förra årgången tyckte jag att Palmiran tog hem spelet...


1. Palmira, Fino Criollo, Venezuela.
Här är kakaons värsting, Criollo från Venezuela, och det är här man odlar värdens kanske bästa. Färgen är rödbrun som sig bör på denna sort, doften magisk med kryddor och torkad frukt som russin och fikon. Smaken är riktigt bra med fina sysor som drar åt portvin i slutet. Riktigt lysande bra årgång, betyg 90p.


2. Cran Couva, Singel Estate, Trinitario, Trinidad.
Denna plantage ägs av Valrhôna själva, och i denna kaka hittar man en art av kakao kallad Trinitario, som anses vara av extremt hög kvalitet. Färgen mörkt brun och nästan svart. Doften skvallar mer om Karibien med kryddor, kaffe, vanilj och blommor. Här är smaken något tyngre och maskulinare med en ciggarig ton, läder och kryddor. Riktigt bra men når inte upp bland trädtopparna, betyg 83p.


3. Ampamakia, Criollo/Trinitario, Madagascar.
Här har vi en riktig rysare med en blandchoklad av toppen från två världar. Längs floden Ampamakia på Madagascar odlas här både Criollo och Trinitario- kakao, som samsas med fruktträd. Färgen någonstans mitt i mellan de första två, svagt rödbrun till mörkbrun. Doften helt sjukt. Banan, banan och lite kryddor och cirus. Smaken riktigt tuff med uppkäfftig syra och frukt. Löjligt god. Toppen och årets vinnare 95p .

No comments:

Post a Comment